1. Általános szabályok / 3. Az ügyfél jogai és kötelezettségei
Tájékoztatás az ügyfelet megillető jogokról, illetve az ügyfelet terhelő kötelezettségekről.
Az ügyfeleket a hatósági eljárásban a következő általános jogosultságok illetik meg:
- törvény előtti egyenlőség (egyenlő bánásmód)
- ügyeiket indokolatlan megkülönböztetés és részrehajlás nélkül kell elintézni,
- a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog,
- az eljárás során az anyanyelv használatának joga,
- tájékoztatáshoz való jog, ennek keretében a hatóság biztosítja, hogy az ügyfél és az eljárás egyéb résztveveője jogaikat és kötelezettségeiket megismerhessék, és előmozdítja az ügyféli jogok gyakorlását
- az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet, vagy a nyilatkozattételt megtagadhatja
- a kiskorút, a cselekvőképtelen és a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorút, valamint a fogyatékossággal élő személyt a közigazgatási hatósági eljárásban fokozott védelem illeti meg.
Az ügyfeleket a hatósági eljárásban a következő általános kötelezettségek terhelik:
- a hatósági eljárás során az ügyfél, illetve az eljárás valamennyi résztvevője köteles jóhiszeműen eljárni és a többi résztvevővel együttműködni,
- senki magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére,
- senki magatartása nem irányulhat a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére (az ügyfél és az eljárás egyéb résztvevője jóhiszeműségét az eljárásban vélelmezik, a rosszhiszeműség bizonyítása a hatóságot terheli).